neděle 24. února 2013

Systém soutěží

Už pár let jsem ve veteránské kategorii a objíždět veteránské závody mě baví.
Protože nás není tolik, praktikuje se takový trik, že když se v některé kategorii sejde málo lidí, přihodí se k té sousední, odšermují si to dohromady, ale pořadí se vyhodnocuje zvlášť.
Mám trochu problém s tím, že se v takovém případě šermuje každý s každým (aby si všichni užili) a pak se ta tabulka rozdělí po kategoriích a spočítá se každá kategorie samostatně. Už několik let se snažím prosadit, že je daleko jednodušší spočítat všechno dohromady (jsou na to i programy do počítače, ale řada z nás to umí i bez nich) a rozdělilo se celkové pořadí. Mám pocit, že je to jednodušší (i když na tom počítači se to dělení zvládne snadno) a že hlavně to celé nevede k chybám, když se někdo překoukne a tu tabulku rozdělí špatně.
Navíc ten stávající systém znehodnocuje výsledky, které se nakonec nezapočítají. Kdybych chtěl taktizovat a šetřit si síly, tak do nich prostě a jednoduše půjdu s polovičním úsilím. Jenže to mě nebaví.
Navíc se děsím okamžiku, kdy mezi námi bude ještě víc ženských, pak nastane ještě problém, kdy oddělovat podle věku a kdy dědky a baby. To už bude teprve zmatek.

Musím se přiznat, že tenhle systém mi vadí i proto, že pravidelně končím hůř. Na letošních prvních závodech jsem byl celkově celkově třetí, ale ve své věkové kategorii čtvrtý. Na těch dalších jsem pak byl celkově zase třetí, ale po vyškrtání ostatních kategorií dokonce až pátý.
U posledního turnaje to navíc dopadlo tak, že se nás po smíchání sešlo dvanáct. To je na soutěž, kde se má utkat každý s každým už poměrně dost. Dalo by se to prakticky vyřešit tak, že by jsme se rozdělili na půl, odšermovali dvě skupiny a podle výsledků nasadili vyřazovací systém. Takhle se to běžně dělá na „dětských“ soutěžích. Jenže tam by se nedaly spravedlivě rozdělit kategorie, takže to neprošlo.

Tak jsem začal uvažovat dál - já když přemýšlím, nejsem někdy k zastavení. Vzpomněl jsem si na jeden detail, na který jsem narazil, když jsem si četl o švýcarském systému. V té době ho vyzkoušeli na soustředění a přemýšleli jsme, jak ho poupravit, aby se hodil pro šerm. Došlo mi, že se tam uvádí jako jeho nevýhoda oproti vylučovacímu systému, že soutěž nemá vyvrcholení - finále, ke kterému vše směřuje a kdy se konečně vyloupne vítěz. Systém každý s každým je tom úplně stejně. Vítěz může být znám už chvíli před koncem.
Sám netuším, jestli by mi to tak vyhovovalo, ale začínám se podezírat, že možná ano.
Za sebe bych bral jako nejlepší, jak na to si pořádně zašermovat, tak na rozumný a přehledný výsledek, dělat skupiny (při menším počtu lidí jen jednu) a na základě výsledků potom eliminaci. Bohužel asi pro tohle nenajdu dost příznivců.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud chcete přidat neanonymní komentář a nemáte vhodný účet, v poli Komentovat jako vyberte profil Název/Adresa URL a vyplňte svůj oblíbený nick. Některé prohlížeče si toto nastavení dokáží i zapamatovat.