středa 28. ledna 2015

Půjčit nebo koupit

Tak jsem narazil na složité povídání, jak půjčování knih omezuje jejich nákup. Že šlo primárně o elektronické knihu je fuk.

Já si tak úplně nemyslím, že je to tak.
Začneme u klasických papírových knih.

V několika případech jsme doma napřed nějakou knihu vypůjčili, zkusili, pak druhou, pak jsme si obě koupili a pak třeba dokoupili celou řadu.
Samozřejmě jsou i opačné případy. Je jich víc. Člověk si vypůjčí knihu, přečte ji, vrátí a je pevně rozhodnut, že si ji rozhodně nekoupí.
Připadá mi to naprosto v pořádku.

Druhá rovina, hlavně u papírových knih, je prostor. Málokdo si může dovolit mít doma všechno, co by chtěl. Vědomí, že spousta je toho v knihovně, je velice příjemná.

Jak by se to dalo řešit, kdyby se knihy nesměly půjčovat? Jednoduše. Kdo by knihu chtěl přečíst, koupil by si ji, přečetl a prodal zpátky. Výrazně by se tím posílila činnost antikvariátů, v mnoha případech by zpětný odkup zařizovala i běžná knihkupectví. V nemalém množství případů by takové průtokové knihkupectví fungovalo skoro úplně stejně, jako dnes fungují knihovny.

U elektronických knih je to trochu jinak. Data mohou pobývat na mnoha místech současně, snadno se kopírují, takže zařídit, aby se nadala číst na mnoha místech najednou, je problém.
Kvůli němu vznikají složité systémy, které spíš půjčování v pravém smyslu toho slova brání, než aby ho usnadňovaly. O vývoji do budoucna vůbec nehodlám spekulovat, ale jsem spíš skeptický.

Pokud jde o prodej starých e-knih, je tu podobný problém. Jak zajistit, aby po prodeji byla kniha přístupná jen pro jednoho.
Nevím, tak dobře probrouzdaný internet nemám, ale nevšiml jsem si, že by existoval antikvariát na e-knihy.

Já osobně mám ve čtečce e-knihy, které jsem sehnal zadarmo. Nabídka městské knihovny a podobných služeb je tak veliká, že mi to stačí, aspoň zatím. Navíc jsem si na elektronické čtení ještě úplně nezvykl a pořád dávám přednost šustícímu papíru.
Takže ještě dlouho budu docházet do knihoven, obcházet regály, žbrblat nad tím, že většina knih, které mne zajímají je na spodní polici, takže musím ohýbat hřbet, pokaždé si vyberu takové tři, čtyři kousky a odnesu si je domů. Doma je proložím vlastními zásobami, takže mi vydrží měsíc, někdy i víc, a až je půjdu vracet, naberu další.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud chcete přidat neanonymní komentář a nemáte vhodný účet, v poli Komentovat jako vyberte profil Název/Adresa URL a vyplňte svůj oblíbený nick. Některé prohlížeče si toto nastavení dokáží i zapamatovat.