čtvrtek 21. listopadu 2013

Legalizace

Bývá dobrým zvykem požadovat legalizaci. Něco se nesmí, tak napíšeme zákon, podle kterého se to bude smět.
Jenže pak se občas začnou dít věci.

Jedna z ukázek je zrovna teď kolem. Zákon zlegalizoval konopí (pro léčebné účely) a policie začala konat a vybrala obchody, které se pěstování konopí byť jen dotkly, a vybrala jim i květináče, hrabičky a lopatičky.
Dokud ten zákon neplatil, bylo konopí zdroj marihuany. Takže, kdo ho pěstoval, toho zavřeli, a když se ukázalo, že si to pěstuje ze zdravotních důvodů, tak ho většinou pustili. Nenaplnění materiálních znaků se tomu říká.
Teď to bude trochu jinak. Kdo pěstuje konopí pro hašíš, je dealer a bude zavřen. Kdo pěstuje konopí ze zdravotních důvodů, poškozuje státní monopol a bude přinejmenším pokutován.
Zátah na growshopy je jen taková běžná likvidace konkurence zákonnými prostředky.

Dekriminalizace je to, co je v takovém případě zapotřebí. Tedy odstranění zákona, který něco zakazuje. Pokud se zákon zruší, měl by nastat stav, kdy co není zakázáno, je povoleno, a co není přikázáno, to se nemusí. Jenom si na to ještě za těch víc jak dvacet let spousta lidí nevšimla.

Já před lety ubíjel čas cesty tramvají tím, že jsem si stoupnul za takové to sklo, které odděluje řidiče od cestujících (T4) a tam byl vylepený přepravní řád. Jeden oddíl se jmenoval Práva cestujících a tam jsem marně hledal něco, co cestující prostě může. Nenašel jsem nic. Každé to právo byla vlastně zakuklená povinnost. Cestující smí .... pokud ...

Možná to tolik nesouvisí, ale minimálně v tom bodě, jak je lidi nutné vodit za ruku určitě.
Zahlédl jsem v TV zprávu o tom, jak na železničním přejezdu přestaly fungovat závory. Správce to vyřešil tak, že k železničnímu přejezdu přihodil stopku. Hrůza. Katastrofa. Řidič přijede k přejezdu, vidí šraňky nahoře, jede dál a může ho přejet vlak! Měli zastavit vlakovou dopravu, nakonec tam aspoň šoupli strážníka, co auta zpomaluje.
Copak ty řidiči nemaj hlavu? Na železničním přejezdu se každý normální člověk rozhlédne, jestli nejede vlak. Spoléhat na techniku, ať už na závory nebo na světelnou signalizaci je blbost. Stačí jedna chyba a světla se nerozblikají, závory se nespustí, ale vlak jede. Zastavit rozjetý vlak je docela kumšt, takže je to na řidiči.
Pokud je tam navíc stopka, tak tam je většinou rozumně. Už jsem viděl hodně hanebných značení, ale přejezd se stopkou, kde by to nebylo rozumné, ještě ne. Vyplatí se zastavit.
Pokud někdo nemá zkušenosti s přejezdy, doporučuji párkrát projet trasu Chrást - Břasy. Na jedenácti kilometrech je tam šest přejezdů. Zpaměti už nevím, kolik je se závorami a kolik bez. Užít se dá pochopitelně v obou směrech a opakovaně.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud chcete přidat neanonymní komentář a nemáte vhodný účet, v poli Komentovat jako vyberte profil Název/Adresa URL a vyplňte svůj oblíbený nick. Některé prohlížeče si toto nastavení dokáží i zapamatovat.