středa 14. srpna 2013

Pomník

Dneska jsem narazil v povídání o hřbitovech na zmínku o Marii Uchytilové a jejím pomníku.
Dílo téhle sochařky zná asi každý, kdo ještě pamatuje Kčs. Ona navrhovala korunovou minci. Ta určitě prošla rukou každému, kdo někdy něco platil před rozdělením měny.

Její pomník lidických dětí mám ale spojený s jedním hodně silným zážitkem.

To jsme vyrazili na výlet do Mariánské Týnice. Byla tam výstava, kterou moje žena chtěla vidět. Já si ji také prohlédl, ale protože mne to až tak nezajímalo, obhlížel jsem všechno okolo. Je tam toho k obhlížení hodně, já mám pro Santiniho slabost. Součást muzea je i výstava paní Uchytilové, ona je odtamtud.
Pak jsem přešel dolů a do kostela. Probíhala tam zrovna nějaká rekonstrukce, byl snad i vyklizený a tam stál pomník. Ještě mu pomáhalo světlo, které tam tehdy bylo, a nějak na mne intenzivně zapůsobil. Zůstalo to ve mně a vždycky, když mi to něco připomene, zamrazí mne.
Docela jsem rád, že jsem s sebou neměl fotoaparát. Ta atmosféra by ta nebyla, to se prostě muselo zažít.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud chcete přidat neanonymní komentář a nemáte vhodný účet, v poli Komentovat jako vyberte profil Název/Adresa URL a vyplňte svůj oblíbený nick. Některé prohlížeče si toto nastavení dokáží i zapamatovat.